Prueba de campo: Módulos FV

Una comparación real entre módulos FV Mono, Poli, PERC y Dual.

Rendimiento solar total: --
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Rumanía
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Fecha de instalación: 09-03-2020
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Irradiancia

* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.

Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh

Yate grande

Sofisticación en el mar

Los grandes yates son más lujosos y confortables que la mayoría de las casas. O incluso de los hoteles. Se encontrará con una cocina perfectamente equipada, podrá disfrutar de una moderna sala de entretenimiento y atender sus asuntos en una completa oficina. Victron iguala el nivel de lujo con un avanzado equipo energético que le proporciona autonomía total durante meses.

¿Cuánta energía necesita?

Supongamos que pasa parte del año en su segundo domicilio: su casa flotante. Los amplios suministros de a bordo le ofrecen la libertad de estar lejos de la costa durante semanas, anclado en su bahía favorita. Gracias a la oficina completamente equipada, puede seguir trabajando con normalidad con unas vistas que ni un despacho en Manhattan puede superar.

¿Qué es el plan de Energía Óptima que hace que todo esto sea posible?

Consumo

¿Cuánto necesita?

Un yate de lujo está repleto de equipos eléctricos. Los equipos críticos para la navegación suelen funcionar con CC y los aparatos más grandes utilizan CA. En general, el aire acondicionado es el que más energía consume. Las lavadoras, secadoras y plantas desalinizadoras también tienen un alto consumo. Los yates más grandes disponen de todos los dispositivos electrónicos imaginables, incrementando aún más el consumo.

20 kWh hasta 64 kWh/día o incluso más

perfiles de consumo diario “normal”, “superior” y virtualmente ilimitado. Leer más

Almacenamientoy conversión

¿Cuánta energía debe almacenarse?

Almacenar la energía en baterías contribuye a reducir el uso del generador. Funcionar con baterías en vez de con un ruidoso generador (principal) durante la noche le permite dormirse escuchando a los pájaros del lago. Idealmente, la batería auxiliar tendrá capacidad suficiente para alimentar los equipos críticos del barco durante al menos 24 horas.

Generación

¿De dónde viene la energía?

Esta gran cantidad de energía ha de generarse. La red de los grandes yates de lujo suele combinar varias fuentes para dar respuesta a la demanda. El eje usará tres fases para alimentar las cargas más grandes.

En el puerto, el yate de enchufará a la alimentación trifásica. Los motores del barco pueden proporcionar al menos parte de la energía mientras se navega. A menudo necesitará la asistencia de un generador (o varios) o de baterías para que todo siga funcionando. Los paneles solares no pueden proporcionar toda la energía necesaria, pero pueden ayudar a ahorrar en combustible para los generadores.

Los yates grandes suelen contar con dos generadores. El generador principal proporciona toda la energía necesaria para una gran fiesta. Un segundo generador más pequeño (en combinación híbrida con las baterías) podría usarse con menos personas a bordo; una versión muy silenciosa que podría alimentar el aire acondicionado cuando hace calor, o el suelo radiante cuando hace frío.

Elegir la mejor solución Victron para su yate es el trabajo de un experto. Su representante de Victron Professional estará encantado de ayudarle a tener lo mejor de lo mejor a bordo.

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Diagrama del sistema

para un sistema con batería de litio o batería de plomo-ácido

¿Cómo se traducen las consideraciones del diseño del sistema en un sistema sólido?

Batería auxiliar
Cargando

Dispositivos CA

Todo lo que esperaría encontrar en una casa grande también estará en una casa de lujo. Todos estos dispositivos necesitan CA para funcionar. Piense en:

  • Sala de entretenimiento
  • Televisiones
  • Oficina con ordenadores, etc.
  • Cargadores de teléfono
  • Refrigerador y congelador
  • Cafetera
  • Panificadora
  • Lavavajillas
  • Microondas
  • Batidora
  • Enfriador de vino
  • Lavadora
  • Secadora

BatteryProtect

Descargar una batería demasiado la dañará. Al añadir un BatteryProtect de Victron, la batería se desconecta cuando la tensión cae por debajo de un nivel predeterminado. Y no se produce ningún daño.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting an engine causes a short drop in voltage. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

Combinador de baterías

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

Cuando las tensiones de las baterías auxiliar y de arranque son iguales, use un Cyrix: su corriente nominal debe ser igual o superior a la corriente nominal del alternador. Si la batería auxiliar es de litio y la intensidad de los alternadores es inferior que la de la batería auxiliar, o cuando las tensiones de las baterías de arranque y auxiliar son diferentes: use un convertidor CC-CC o un Buck-Boost.

Battery Management Systems

Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.

Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.

Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.

Ver todos nuestros sistemas de gestión de baterías

Monitores de batería

El monitor de la batería es como un “indicador de combustible” de su batería. Registra la energía que se consume y se carga. El monitor de la batería calcula el estado de carga, la capacidad restante y el tiempo que falta para que se agote. La tensión de la batería no indica con precisión cómo de llena está la batería (especialmente si tiene una carga conectada), pero el monitor sí.

Los monitores de batería de Victron Energy hacen un seguimiento de datos históricos, como el número de ciclos de carga, la descarga más profunda y la tensión más alta y la más baja, entre otros. Le avisarán de condiciones críticas como tensión o carga baja e incluso pueden apagar la alimentación por completo para evitar un daño excesivo de la batería o encender un generador.

Victron ofrece monitores de batería con y sin pantalla, las versiones inteligentes (Smart) le permiten hacer un seguimiento de datos concretos y hacer ajustes en nuestra aplicación gratuita VictronConnect.

Casi todos los sistemas de litio necesitan un sistema de gestión de baterías (BMS) que pueda pasar información de la batería a todo el sistema. En esta ruta, es posible que no sea necesario un monitor de baterías. Véase el sistema de gestión de baterías (BMS) para más información. Ver todos nuestros monitores de baterías

Boat engines

Large yachts are equipped with marine engines similar to those in commercial vessels. The engines are designed to run continuously, for weeks on end. They come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc. They are also intended to power DC equipment like the desalination plant, winches, navigation, refrigeration, etc.

Boat Network

Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.

Cerbo GX

The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.

The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.

Sistemas electrónicos de un barco

A luxury yacht has a lot of DC equipment on board. Most of these devices are needed to safely operate the ship. The battery should be big enough to support them even when the ship’s engines and generators aren’t running.

  • Panel de control del barco
  • Registro/sonda
  • Chartplotter
  • Sistema de navegación / GPX
  • Navtex
  • Piloto automático
  • Radio multibanda
  • Comunicación por satélite
  • Sistemas de identificación del tráfico marítimo
  • Luces de navegación
  • Bombas
  • Ventiladores
  • Iluminación interior
  • Equipos de alta fidelidad

Generator

Large yachts are often equipped with two or more generators. The main generator (i.e. 50 kW) covers all the power you’ll need to throw a big party. A quiet, smaller generator (i.e. 8 kW) could be used with less people on board or power the air conditioning at night when it’s hot out there, or the floor’s heating when it’s cold.

Adding batteries and Victron’s PowerAssist creates a smart hybrid power concept. It comes with several advantages:

  • Longer generator free periods.
  • Reduced rating of the generator.
  • Reduces shore power requirement.
  • Uninterrupted AC power on board.
  • Increase redundancy and therefore safety.

Bigger yachts with large Lithium (house) battery banks can also have dedicated DC-DC generators to directly charge the batteries.

GX GSM Dongle

A GX GSM module will give you 3G internet connectivity to the on board systems. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.

Módulos GX 4G

Un módulo GX 4G aportará conectividad a través de Internet a su sistema Victron Energy. Si su sistema está dentro del alcance de una red 4G, enviará datos al sitio web de VRM y usted podrá monitorizar su sistema desde su teléfono. El módulo añade seguimiento por GPS, grabación de sus desplazamientos y una geovalla (geo-fence) alrededor de la instalación. Recibirá un alerta por correo electrónico cuando el sistema salga del perímetro de la geovalla.

Victron Energy ofrece varios módulos 4G y el módem GlobalLink 520, que funciona sin cuotas mensuales ni suscripciones durante los primeros cinco años, y varios módulos 4G. Ver nuestros módems 4G Ver nuestro GlobalLink 520

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Large yachts come with large power demands and the house battery should have a very large capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Large yachts come with large power demands and the house battery should have a very large capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Isolation Transformer

An isolation transformer prevents electrolytic corrosion. The transformer is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The isolation transformer should have the same power rating as the incoming shore power.

It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.

The safe option is to use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems, sized in line with how much Watts the boat will consume from shore power.

Inverter/Charger

A large yacht will take a three phase shore power supply. The large generator on board will also deliver three phases; it will run most of the day. A smaller second generator (in hybrid combination with the batteries) could be used with less people on board. a super silent version could power the air conditioning at night when it’s hot out there, or the floor’s heating when it’s cold. Without airconditioning, the inverter/charger can supply power from batteries during the night and act as a backup for the generator(s).

  • Victron inverter/chargers come with a handful of outstanding features:
  • PowerControl: automatically manage battery charging to prevent an overload of the generator or shore power.
  • PowerAssist: uses the batteries as a buffer to assist the generators or shore power during peak power demand.
  • Perfect power: even sensitive devices run flawlessly and uninterrupted on the pure sine wave power.
  • High peak-power: use heavy motorised equipment without overheating.
  • Optimize the use of a larger main generator and a smaller secondary generator.
  • Use the power stored in batteries to create a quiet generator free period.
  • Increase redundancy and safety.
  • Low self consumption.
  • Multiple Quattros can be joined to create a three phase supply upwards of 60kW (Victron can even size up to 180kVa, but that’s way too much for a Yacht).

Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. Also, peak demand can be met by combining the generator with Victron Quattro inverter/chargers.

A three phase inverter/charger system always consists of three interconnected inverter/chargers. Throughout the boat you’ll find three phase and single phase loads. The three phases are split into several single and three phase groups. Each group powers a number of devices. There is a switchboard in the boat, like you’ll find in your home.

Lynx ion BMS

The Lynx Ion BMS is a dedicated battery management system (BMS) that protects lithium batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

The Lynx Ion BMS is tailored for the 24 or 48 Volt HE lithium batteries. It comes in two ratings of 400 and 1,000 Amps to fit even the biggest systems. Loads and charging power are disconnected automatically in case of deep discharges, overcharges and high temperatures. Battery monitoring is built into the The Lynx Ion BMS; no separate battery monitor is needed.

Integración de pantalla multifuncional GX

The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled Multiplus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.

3 Phase Loads

Everything is bigger on large luxury yachts. DC or single phase AC often isn’t enough to run the powerful thrusters, winches, pumps and pressure-washers. They need three phase AC to quench their thirst for power.

Professional kitchens and catering equipment come with appliances that take three phase AC. The boat might also have a three phase electrical boiler to provide hot water to several bathrooms and taps at the same time.

Examples of three phase equipment:

  • Heavy windlass
  • Heavy pumps
  • Hydrophore
  • Deck winches
  • Bow thruster
  • Stern thruster
  • Boiler
  • Professional kitchen equipment
  • Desalination plant
  • Air conditioning

Orion-TR Smart DC/DC charger

The Orion-Tr Smart DC/DC charger is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Orion Tr-Smart charger can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries and can be parallel connected to increase the output current.

Charging lithium batteries from the alternator

Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Orion-Tr Smart DC/DC charger solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery: the battery can be safely charged without blowing up the alternator.

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size the configuration of DC-DC converters accordingly (the current rating of the DC/DC charger has to be less than the alternator’s current rating, or programmed to deliver less Amps).

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.

Solar panels

More and more yachts area equipped with solar panels. Although they will never be able to cater for all the power needed, they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.

Shore Power

Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.

Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.

Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.

Solar charger

A solar charger harvests the power from the solar panels to charge the house batteries. Solar chargers have the same charging cycles as a regular, fully automatic, battery charger.

In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze every drop of power out of the panels.

GX Touch

The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do

VRM - Victron Remote Management

Monitorización y gestión

Monitorice y gestione sus sistemas Victron Energy desde cualquier lugar y detecte posibles problemas de forma temprana fijando alertas y alarmas. Con VRM siempre tiene perfecto control desde dondequiera que esté.

VRM funciona con un dispositivo GX, como el Cerbo GX con conexión a Internet, el GlobalLink 520 o el GSM LTE 4G para sistemas más pequeños.

Rastreador

Monitorice el estado de carga de la batería, el consumo de energía, la captación de energía desde los paneles solares, el generador y la red eléctrica en tiempo real. Optimice la captación y el uso de energía con gráficos históricos e informes analíticos detallados. Detecte posibles problemas de forma temprana estableciendo alertas y haciendo un seguimiento de las alarmas para evitar un fallo definitivo del sistema.

Gestión

Puede controlar fácilmente el límite de corriente de entrada de la alimentación del puerto, arrancar/detener de forma automática los generadores e incluso fijar periodos de silencio para impedir que el generador arranque en mitad de la noche. Con VRM puede cambiar cualquier ajuste, hacer un seguimiento de las alarmas, realizar comprobaciones de diagnóstico y resolver problemas desde dondequiera que esté.

Ver todos nuestros dispositivos GX

Lynx Smart BMS

El Lynx Smart BMS es un sistema de gestión de baterías (BMS) específico para las baterías de litio Smart de Victron (para baterías de litio que no sean de Victron, consulte la siguiente información). Hay muchos BMS para nuestra serie de baterías de litio Smart Lithium, pero el Lynx Smart es la opción más completa y que más funciones tiene. Sus principales características son:

  • Contactor integrado de 500 A, usado como mecanismo de seguridad auxiliar y también disponible como interruptor controlable a distancia de los sistemas principales.
  • Monitor de baterías, que indica el porcentaje del estado de carga, entre otros datos.
  • Señal de prealarma: proporciona un aviso antes de que el sistema se apague debido, por ejemplo, a una celda baja.
  • Bluetooth para usar con nuestra aplicación VictronConnect, para configuración y monitorización.
  • Monitorización local y a distancia con un dispositivo GX de Victron, por ejemplo el Cerbo GX.

Sistema de gestión de la batería

El sistema de gestión de baterías (BMS) exclusivo protege las baterías de litio Smart de Victron de las descargas profundas, la sobrecarga y las temperaturas elevadas. Cuando se superan los valores críticos, el BMS actúa inmediatamente: las cargas se desconectan físicamente en caso de descarga profunda y el proceso de carga se detiene cuando hay riesgo de sobrecarga. Las altas temperaturas activan la finalización inmediata de los procesos de carga y descarga.

Control de baterías

El Lynx Smart BMS cuenta con monitorización de baterías integrada; no se necesita un monitor de baterías separado. A través de Bluetooth, la bancada de baterías puede monitorizarse con VictronConnect cuando se conecta a un dispositivo GX, y también con VRM, nuestra solución de monitorización a distancia.

Sistema de distribución Lynx

Este producto forma parte del sistema de embarrado modular Lynx que también cuenta con el distribuidor Lynx, que es un embarrado CC modular con cuatro fusibles CC, y que monitoriza su estado en VictronConnect y VRM y otras conexiones CC para manejar la distribución, los fusibles, la monitorización de la batería y la gestión de la batería de litio.

Baterías de litio que no son de Victron

El sistema de embarrado de Lynx también puede usarse para distribución CC y monitorización de baterías de litio que no sean de Victron. En ese caso, sustituya el Lynx Smart BMS por el Lynx Shunt VE.Can para monitorizar cualquier otra batería. Ver todos los modelos Lynx

Lynx Distributor

The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).

Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.

Lynx Distribution system

This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).

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En Victron creemos que es fundamental atender y prestar asistencia a los clientes de forma rápida y competente. Por esta razón, nuestra red global de Victron Professionals tiene el mayor nivel de conocimientos técnicos y el compromiso de hacer las reparaciones necesarias lo antes posible.

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