Una comparación real entre módulos FV Mono, Poli, PERC y Dual.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Aprovechar la energía del viento hace de la navegación una experiencia inolvidable. Solo querrá oír el viento soplar y las olas romper. ¿Pero cuál es la mejor forma de alimentar los sistemas electrónicos de a bordo cuando el motor y el generador están apagados? Victron combina el almacenamiento de energía y la generación solar para proporcionarle la energía que necesita. En completo silencio.
Ya esté navegando durante el fin de semana o planeando un viaje alrededor del mundo, es muy probable que la misma solución de Victron le sirva para las dos cosas. El nivel de comodidad es lo que realmente determina la solución de a bordo óptima para usted. Con Victron puede alimentar cualquier plan, pero a modo de ejemplo hemos ilustrado a continuación un perfil energético “normal” y otro “superior” para un velero “medio”.
Echemos un vistazo a su plan de Energía Óptima.
Los veleros modernos tienen un montón de equipos eléctricos. La mayoría de los elementos necesarios para operar el barco necesitan CC y los aparatos (domésticos) más grandes necesitan CA. Para estimar el consumo de energía, a menudo solo se suman los vatios. Pero el tiempo es igual de importante. Un microondas puede necesitar 1000 vatios, pero solo durante 2 minutos. Un refrigerador puede necesitar tan solo 50 vatios, pero está encendido las 24 horas del día.
A modo de orientación hemos diseñado dos ejemplos de sistema en función de un uso “normal” y “superior”.
El microondas utiliza 1000 W por hora, pero solo está encendido 2 minutos al día.
1000 W / 60 x 2 = 0,03 kWh / 2 minutos
El refrigerador utiliza 50 W por hora pero funciona durante todo el día (normalmente refrigerando la mitad del día)
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh/día
Almacenar energía le permite vivir de la energía del puerto en altamar o le permite usar por la noche la energía solar captada durante el día. El inversor pasará la energía almacenada a 230 V. En los veleros, los intervalos entre cada recarga de las baterías son más largos, de modo que se debe contar con una amplia capacidad. Como regla general, hacemos los cálculos considerando 48 horas a bordo sin suministro de energía del puerto/motor/generador/solar. Multiplique el consumo diario de energía por los días para tener aún mayor independencia.
La capacidad de almacenamiento de una batería de litio debería ser el doble del consumo diario de energía.
Debido a su capacidad de descarga un ±50 % inferior, la capacidad de almacenamiento de una batería de plomo-ácido debería ser cuatro veces el consumo diario de energía.
El inversor debería estar dimensionado para manejar la carga media de forma continua y ajustarse a la corriente de potencia pico prevista, algo que nuestros inversores manejan muy bien (de media, el doble de su corriente continua).
Perfiles energéticos normal y superior en kWh, en función del consumo diario de energía, que debería estar en equilibrio con la generación.
Baterías de almacenamiento en Ah, duplique la capacidad con baterías de plomo-ácido.
¿Cómo se traducen las consideraciones del diseño del sistema en un sistema sólido?
Un módulo GX 4G aportará conectividad a través de Internet a su sistema Victron Energy. Si su sistema está dentro del alcance de una red 4G, enviará datos al sitio web de VRM y usted podrá monitorizar su sistema desde su teléfono. El módulo añade seguimiento por GPS, grabación de sus desplazamientos y una geovalla (geo-fence) alrededor de la instalación. Recibirá un alerta por correo electrónico cuando el sistema salga del perímetro de la geovalla.
Victron Energy ofrece varios módulos 4G y el módem GlobalLink 520, que funciona sin cuotas mensuales ni suscripciones durante los primeros cinco años, y varios módulos 4G. Ver nuestros módems 4G Ver nuestro GlobalLink 520
You’ll want to bring small devices on board for your trip. Or use household appliances like a microwave. These usually run of an AC outlet. Think of:
Being able to plug-in these device saves you the trouble of finding a DC version.
Sailing yachts have one or two diesel engines (Catamarans) to get from harbour to horizon. The engines come with alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On bigger yachts you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Ver todos nuestros sistemas de gestión de bateríasEl monitor de la batería es como un “indicador de combustible” de su batería. Registra la energía que se consume y se carga. El monitor de la batería calcula el estado de carga, la capacidad restante y el tiempo que falta para que se agote. La tensión de la batería no indica con precisión cómo de llena está la batería (especialmente si tiene una carga conectada), pero el monitor sí.
Los monitores de batería de Victron Energy hacen un seguimiento de datos históricos, como el número de ciclos de carga, la descarga más profunda y la tensión más alta y la más baja, entre otros. Le avisarán de condiciones críticas como tensión o carga baja e incluso pueden apagar la alimentación por completo para evitar un daño excesivo de la batería o encender un generador.
Victron ofrece monitores de batería con y sin pantalla, las versiones inteligentes (Smart) le permiten hacer un seguimiento de datos concretos y hacer ajustes en nuestra aplicación gratuita VictronConnect.
Casi todos los sistemas de litio necesitan un sistema de gestión de baterías (BMS) que pueda pasar información de la batería a todo el sistema. En esta ruta, es posible que no sea necesario un monitor de baterías. Véase el sistema de gestión de baterías (BMS) para más información. Ver todos nuestros monitores de baterías
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx Ion BMS.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)A sailing yacht is home to several electronic devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
Los convertidores CC-CC, o cargadores batería-a-batería (convertidores con algoritmos de carga integrados), se usan en sistemas de baterías duales, en los que el alternador (inteligente) y la batería de arranque se combinan con la batería auxiliar (de tensiones iguales o diferentes) para cargarla. También se pueden usar para cargar aplicaciones que tienen baterías propias (p. ej.: propulsores de proa) o para alimentar aplicaciones que tienen una tensión distinta que la de la bancada de baterías auxiliar.
Casi todos los cargadores CC-CC pueden usarse en sistemas de 12 V o 24 V y son adecuados para baterías de plomo-ácido y litio. Algunos modelos de cargadores CC-CC pueden conectarse en paralelo para aumentar la corriente de salida. Los cargadores CC-CC son una solución perfecta y segura para cargar bancadas de baterías de litio con alternadores inteligentes (y también baterías de plomo-ácido).
Carga de baterías de litio con el alternador
La mayoría de los alternadores no pueden conectarse directamente a las baterías de litio. Una batería de litio extraerá más corriente de la que el alternador puede proporcionar, lo que puede ocasionar daños permanentes en el alternador. Limitar la corriente es una de las opciones para permanecer dentro de la zona segura del alternador y no dañarlo.
Victron ofrece varias soluciones para resolver este problema. Una de ellas son los convertidores CC-CC:
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
El Cerbo GX de Victron Energy es el centro de comunicaciones de la instalación de sus sistemas y le permite tener siempre un perfecto control desde dondequiera que esté y maximizar su rendimiento. La GX Touch 50 opcional acompaña al Cerbo GX. Su pantalla táctil de cinco pulgadas proporciona un resumen instantáneo de su sistema y le permite ajustar la configuración rápidamente.
Controle inmediatamente el estado de carga de la batería, el consumo de energía, la captación de energía de las placas FV, el generador y la red eléctrica, o compruebe las mediciones de los niveles del tanque o de la temperatura. Puede controlar fácilmente el límite de corriente de entrada de la alimentación del puerto, arrancar/detener de forma automática los generadores e incluso fijar periodos de silencio para impedir que el generador arranque en mitad de la noche. Cambie cualquier ajuste para optimizar el sistema, haga un seguimiento de las alertas, realice pruebas de diagnóstico y resuelva problemas a distancia con el portal gratuito Victron Remote Management (VRM).
El Cerbo GX es un sistema visual fácil de usar que convierte cualquier problema eléctrico en una experiencia fácil. Solo tiene que conectarse mediante nuestro portal Victron Remote Management (VRM) o acceder directamente con la pantalla GX Touch 50 opcional, una pantalla multifuncional o nuestra aplicación VictronConnect gracias a su opción de Bluetooth.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The inverter/charger is the heart of the system. In the marina, it charges the batteries from shore power. While sailing it inverts the energy from the boat’s battery into AC power for household devices. The switch from charging to inverting and from inverting to charging is seamless.
For this power profile we would recommend:
We would recommend our Multiplus-II inverter/charger. If you have a generator on board you’ll need a Quattro inverter/charger, which has an extra input (shore power and generator).
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a modern sailing yacht. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead.
The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled Multiplus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.
In the marina, the boat will be connected to shore power. Shore power recharges the batteries. It can also be used for maintenance and to run large AC loads.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
A solar charger- also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
The rating of the solar charger is defined by the size of the solar panel. For solar panels of less than 150W or less, choose a 75/10 charger. If your solar panel produces between 150 and 220W, pick a 75/15 instead.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerMore and more sailing yachts area equipped with solar panels. After all, they extend the autonomy range without the noise of a diesel engine and… for free. Victron offers a wide range of small, highly efficient, solar panels that are just perfect for boats.
See our Solar Calculator to size the solar panelsThe starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the important starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power.
The Bluetooth dongle enables you to use the VictronConnect app with VE.Direct enabled devices (without Bluetooth built-in). With the app you can have real-time insight and full control, and you can access all VE.Direct enabled devices such as the smaller VE.Direct inverters, the BMV 70x series battery monitors or MPPT solar controllers.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doMonitorice y gestione sus sistemas Victron Energy desde cualquier lugar y detecte posibles problemas de forma temprana fijando alertas y alarmas. Con VRM siempre tiene perfecto control desde dondequiera que esté.
VRM funciona con un dispositivo GX, como el Cerbo GX con conexión a Internet, el GlobalLink 520 o el GSM LTE 4G para sistemas más pequeños.
Monitorice el estado de carga de la batería, el consumo de energía, la captación de energía desde los paneles solares, el generador y la red eléctrica en tiempo real. Optimice la captación y el uso de energía con gráficos históricos e informes analíticos detallados. Detecte posibles problemas de forma temprana estableciendo alertas y haciendo un seguimiento de las alarmas para evitar un fallo definitivo del sistema.
Puede controlar fácilmente el límite de corriente de entrada de la alimentación del puerto, arrancar/detener de forma automática los generadores e incluso fijar periodos de silencio para impedir que el generador arranque en mitad de la noche. Con VRM puede cambiar cualquier ajuste, hacer un seguimiento de las alarmas, realizar comprobaciones de diagnóstico y resolver problemas desde dondequiera que esté.
Ver todos nuestros dispositivos GXEl Lynx Smart BMS es un sistema de gestión de baterías (BMS) específico para las baterías de litio Smart de Victron (para baterías de litio que no sean de Victron, consulte la siguiente información). Hay muchos BMS para nuestra serie de baterías de litio Smart Lithium, pero el Lynx Smart es la opción más completa y que más funciones tiene. Sus principales características son:
El sistema de gestión de baterías (BMS) exclusivo protege las baterías de litio Smart de Victron de las descargas profundas, la sobrecarga y las temperaturas elevadas. Cuando se superan los valores críticos, el BMS actúa inmediatamente: las cargas se desconectan físicamente en caso de descarga profunda y el proceso de carga se detiene cuando hay riesgo de sobrecarga. Las altas temperaturas activan la finalización inmediata de los procesos de carga y descarga.
El Lynx Smart BMS cuenta con monitorización de baterías integrada; no se necesita un monitor de baterías separado. A través de Bluetooth, la bancada de baterías puede monitorizarse con VictronConnect cuando se conecta a un dispositivo GX, y también con VRM, nuestra solución de monitorización a distancia.
Este producto forma parte del sistema de embarrado modular Lynx que también cuenta con el distribuidor Lynx, que es un embarrado CC modular con cuatro fusibles CC, y que monitoriza su estado en VictronConnect y VRM y otras conexiones CC para manejar la distribución, los fusibles, la monitorización de la batería y la gestión de la batería de litio.
El sistema de embarrado de Lynx también puede usarse para distribución CC y monitorización de baterías de litio que no sean de Victron. En ese caso, sustituya el Lynx Smart BMS por el Lynx Shunt VE.Can para monitorizar cualquier otra batería. Ver todos los modelos Lynx
The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Ver todos los modelos LynxEl consumo de energía es diferente para cada embarcación y cada propietario, incluso en los veleros. Aquí hay dos ejemplos (con consumo diario de energía normal y superior) de lo que podría ser un plan de Energía Óptima para un velero. Tenga en cuenta que hay muchos más factores que intervienen en el diseño y la instalación de la solución óptima para usted: su representante de Victron Professional estará encantado de ayudarle con eso.
Nuestra bien establecida red de profesionales locales de Victron trabaja para ayudarle a encontrar una solución óptima para su problema.
En Victron creemos que es esencial que los clientes reciban atención y asistencia de forma rápida y competente. Por esta razón, nuestra red global de profesionales de Victron tiene el mayor nivel de conocimientos técnicos y el compromiso de hacer las reparaciones necesarias lo antes posible.
Para que pueda emprender o continuar su viaje, a dondequiera que se dirija.