Una comparación real entre módulos FV Mono, Poli, PERC y Dual.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Sacar el barco del remolque y dirigirse al mar es simplemente mágico. Ya sea para ir a pescar, practicar wakeboard o visitar islas durante unos días, navegar es sinónimo de libertad. En lo que respecta a la energía, queremos sentir la misma libertad. La libertad de cargar su teléfono o escuchar su música favorita en cualquier lugar. La inteligente solución energética de Victron proporciona esa libertad a cualquier barco pequeño.
Imagine que va a pescar con un amigo el fin de semana. El motor fueraborda lleva su pequeña embarcación a la mitad del lago. Lo que capture será la cena que cocine antes de acampar para pasar la noche en una pequeña isla.
Consideremos el plan de Energía Óptima que le ayuda a disfrutar de su viaje con comodidad.
Incluso una pequeña embarcación depende del equipo eléctrico. Todos los equipos del barco funcionarán con CC, pero necesitará una salida de CA para cargar un teléfono o un ordenador. Todos los aparatos eléctricos usan una cierta cantidad de vatios. Sumar los vatios solo es una parte. El tiempo es igual de importante. Es posible que tenga 100 vatios en las luces de a bordo, pero no están encendidas todo el tiempo. Un refrigerador pequeño necesita 50 vatios, pero está siempre encendido todo el rato.
A modo de orientación hemos diseñado dos ejemplos de sistema en función de un uso “normal” y “superior”.
Las luces pueden usar 100 W en una hora, pero solo se usan 4 horas al día.
100 W x 4 h = 0,4 kWh/día
El refrigerador utiliza 50 W por hora pero funciona durante todo el día (normalmente refrigerando la mitad del día)
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh/día
No querrá tener el motor en funcionamiento todo el tiempo. Porque asustaría a los peces. La solución es acumular energía en una batería (auxiliar) desde la que el inversor convierte la energía almacenada a 230 V. La batería puede cargarse con la alimentación del puerto y del alternador a lo largo del camino. Si programa sus viajes en los días previos, asegúrese de que su batería tiene suficiente capacidad para darle apoyo durante 48 h, como regla general.
La capacidad de almacenamiento de una batería de litio debería ser el doble del consumo diario de energía.
Debido a su capacidad de descarga un ±50 % inferior, la capacidad de almacenamiento de una batería de plomo-ácido debería ser cuatro veces el consumo diario de energía.
El inversor debería estar dimensionado para manejar la carga media de forma continua y ajustarse a la corriente de potencia pico prevista, algo que nuestros inversores manejan muy bien (de media, el doble de su corriente continua).
Perfiles energéticos normal y superior en kWh, en función del consumo diario de energía, que debería estar en equilibrio con la generación.
Baterías de almacenamiento en Ah, duplique la capacidad con baterías de plomo-ácido.
¿Cómo se traducen las consideraciones del diseño del sistema en un sistema sólido?
Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:
As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.
All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Ver todos nuestros sistemas de gestión de bateríasEl monitor de la batería es como un “indicador de combustible” de su batería. Registra la energía que se consume y se carga. El monitor de la batería calcula el estado de carga, la capacidad restante y el tiempo que falta para que se agote. La tensión de la batería no indica con precisión cómo de llena está la batería (especialmente si tiene una carga conectada), pero el monitor sí.
Los monitores de batería de Victron Energy hacen un seguimiento de datos históricos, como el número de ciclos de carga, la descarga más profunda y la tensión más alta y la más baja, entre otros. Le avisarán de condiciones críticas como tensión o carga baja e incluso pueden apagar la alimentación por completo para evitar un daño excesivo de la batería o encender un generador.
Victron ofrece monitores de batería con y sin pantalla, las versiones inteligentes (Smart) le permiten hacer un seguimiento de datos concretos y hacer ajustes en nuestra aplicación gratuita VictronConnect.
Casi todos los sistemas de litio necesitan un sistema de gestión de baterías (BMS) que pueda pasar información de la batería a todo el sistema. En esta ruta, es posible que no sea necesario un monitor de baterías. Véase el sistema de gestión de baterías (BMS) para más información. Ver todos nuestros monitores de baterías
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
El BatteryProtect desconecta las cargas no esenciales de la batería antes de que baje de un nivel predeterminado (una descarga completa dañaría la batería) o antes de que se quede sin la potencia suficiente como para arrancar un motor.
Hay más en un BatteryProtect de Victron Energy. Los tiempos integrados de demora del apagado garantizan que no se desconecten sistemas electrónicos vitales por error, por ejemplo, cuando el arranque de un motor ocasiona una breve caída de tensión. También volverá a conectar todo automáticamente cuando la batería esté suficientemente recargada.
El BatteryProtect tiene un interruptor remoto, de modo que puede apagarse y encenderse mediante un BMS o un interruptor. La versión inteligente se puede programar a través de la aplicación VictronConnect.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.
A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Ver todos nuestros cargadoresThe house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.
The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.
The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.
Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doEl consumo de energía es diferente para cada embarcación y para cada propietario, incluso en barcos pequeños. Aquí hay dos ejemplos (con consumo diario de energía normal y superior) de lo que podría ser un plan plan de Energía Óptima para un barco pequeño.
Tenga en cuenta que hay muchos más factores que intervienen en el diseño y la instalación de la solución óptima para usted: su representante de Victron Professional estará encantado de ayudarle con eso.
Nuestra bien establecida red de profesionales locales de Victron trabaja para ayudarle a encontrar una solución óptima para su problema.
En Victron creemos que es esencial que los clientes reciban atención y asistencia de forma rápida y competente. Por esta razón, nuestra red global de profesionales de Victron tiene el mayor nivel de conocimientos técnicos y el compromiso de hacer las reparaciones necesarias lo antes posible.
Para que pueda emprender o continuar su viaje, a dondequiera que se dirija.